måndag 14 februari 2011

Genom eld och genom vatten...

Det finns en historia bakom Granes namn. Grane är nämligen en häst ur den nordiska mytologin, en son till Sleipner som Oden skänker till Sigurd Fafnesbane. Oden råder Sigurd att ta väl hand om Grane, ty han är den bäste bland hästar. Granes mod och styrka är oöverträffad och han går genom eld och genom vatten för sin ryttare. Det är på Grane som Sigurd Fafnesbane rider ut för att söka upp och dräpa den onda draken Fafnir, och det är Grane som bär både Sigurd och Fafnirs enorma skatt med sig hem. "Så mycket guld fann han där att han knappt ansåg det möjligt att varken två eller tre hästar klarat det." Och ändå så bar Grane både skatten och Sigurd själv "som om han vore alldeles utan börda". Det är också Grane som bär Sigurd genom en mur av flammor för att fria till Brynhild.
Hela historien finns att läsa i Völsungasagan, en viktig bit av vår nordiska mytologi.
Min tanke med att döpa om Grane, var att modet och styrkan som ligger i namnet skulle hjälpa Grane att få del av dessa egenskaper. När jag köpte honom hade han ett mindre smickrande namn som inte var till särskilt stor hjälp för den lite smårädde och lilla hästen han då var. Och han har faktiskt växt med namnet. Fast jag har inte testat att rida genom eld ännu..

3 kommentarer:

  1. Grane är ett riktigt vackert namn.

    SvaraRadera
  2. Hej !
    Din sida är helt enkelt underbar.Jag blir inspirerad av den. Vilka vackra bilder på djur och natur.
    Jag har en kallblodstravare som är under inridning. Kanske hör jag av mig för att lära lite av dig också.

    SvaraRadera
  3. Hej Lena. Tack så mycket, det är roligt att höra att andra blir inspirerad av det jag gör. :-) Du är så välkommen att höra av dig.
    Mvh Sandra

    SvaraRadera