måndag 21 december 2009

Nu lackar det mot jul

Ute faller snön och världen har blivit vit och vacker.
Jag satt igår och tänkte på ett barns förväntan inför jul. Och så undrar jag när man blev för vuxen för den? Jag gör nog mitt bästa för att hitta tillbaka till den känslan, kanske är det de som jag gillar så mycket med jul. Eller som knyttarna uttrycker det i den där härliga underbara boken: "Myset, pyset, knyttkalaset, att ge en omtanke omslagen i något fint. Kura puttra, vara tillsammans i det lilla. Ensamma är vi ingenting. Vad vi är är vi tillsammans." Omtanken och värmen.
Och nog är det en magisk tid, juletiden. Man kan känna det i alla människor som blir lite varmare än vanligt, som bryr sig om lite mer än vanligt. Människor öppnar sina hjärtan och söker sig tillsammans. Jag har alltid funderat hur världen skulle se ut om alla var så som de är i juletid året om? Kanske skulle det vara en lite bättre värld, en lite godare värld.
Så jag gör i alla fall det mesta jag kan, jag försöker hitta tillbaka till en lite mer okomplicerad glädje, puttrande kärlek och kuttrande förväntan. Och dela med mig, söka oss närmare och vara tillsammans.

Glädjen i att vara tillsammans och göra dom där sakerna jag längtade efter som liten. Så vi har hämtat hem en levande, vacker gran som nu står på vår bro i väntan på kvällen innan jul när den ska kläs, jag har tänt ljus överallt och bundit mig en så vacker julbock av granris.
Tomtar och blommor och vackra, varma tyger överallt. För det är så. Så som det beskrivs bäst av knyttarna.
"Varför ger ni saker inslagna i paket? Varför blir det mycket godare när det är papper runt omkring? Det är just så vi ger till varandra. Ni tycker om det också. Allt som inte ges så, känns tomt. Ni kan köpa hur mycket som helst, men ni blir aldrig mätta. Bara det som kommer inifrån, går rakt in."

Och så var jag på julbord igår. Ett julbord gjort med äkta kärlek, varje maträtt ett riktigt hemlagat hantverk, i de vackraste, konstnärligaste omgivningar du kan tänka dig med omtanke och värme överallt. Jag blir alldeles så där glad inombords av en sådan genuin julkänsla.
Stället rekommenderas varmt, Bruksgodset i Banafjäl.

Så, God Advent till alla där ute! Fyll er med förväntan och glädje, och dela den så blir den större! Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar