fredag 11 december 2009

Ridning och livet

Jag hade ett långt samtal med en kär vän idag. Vi borde nog börja spela in våra samtal, ibland ploppar det ut så mycket kloka tankar. Att rida är som att leva livet. Det handlar om mod, mod att gå framåt, mod att släppa taget om kontrollen, mod att vänta på rätt tid. Att inte jobba mot, utan att jobba med hästen, livet, att följa flödet utan att forcera. Att lära känna sig själv. Att ta hand om sig själv och sin kropp, att vårda den kärleksfullt så att vi kan bruka den till det vi vill. Man kan inte ta hand om någon annan om man inte kan ta hand om sig själv.
Fokusera på vad du vill ha och när tillfället uppenbarar sig så ta chansen. Följ flödet.
Ett inre lugn och en styrka och harmoni som kommer inifrån dig själv. Hästar ställer höga krav, men i gengäld får du så otroligt mycket tillbaka. Dom kräver att du är närvarande i nuet, att du är sann i din själ och att du respekterar livet omkring dig.
Konsten att rida lär dig konsten att leva. Hästen ger dig direkt feedback, livet kan ha en liten fördröjning på sin feedback.















Kanske är det därför jag älskar dom så mycket. Dom utmanar mig varje dag, dom bär mig när jag är svag, tröstar mig när jag är ledsen och ger mig alltid en obeskrivbar kärlek och glädje, dom ger mig styrka, mod och dom ger mig frihet.
Om så allt jag kan göra för dom i gengäld är att höja min röst för deras rätt, så kommer min röst aldrig att tystna.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar